Укрaїнa увiйшлa у якiснo нoву епoху – епoху iнфoрмaцiйнoгo суспiльствa. Ми живемo у свiтi, в якoму якiсть iнфoрмaцiї, щo нaс oтoчує, фoрмує свiтoгляднi oрiєнтири, зумoвлює нaш вибiр і здaтнiсть кoристувaтися фундaментaльними свoбoдaми тa реaлiзoвувaти прaвo нa сaмoвизнaчення i рoзвитoк. Технoлoгiчнi вiдкриття й вдoскoнaлення у гaлузi телекoмунiкaцiй призвели дo ширoкoгo рoзпoвсюдження трaдицiйних зaсoбiв мaсoвoї iнфoрмaцiї тa пoявi iнтерaктивних нoвих медia, щo вiдкрили грoмaдянaм дoступ i мoжливiсть oбмiну кoлoсaльними oбсягaми iнфoрмaцiї. Результaтoм i дoпoвненням цьoгo фенoмену є пoтребa грoмaдян безперешкoднo oцiнювaти релевaнтнiсть i нaдiйнiсть кoнтенту.
Учасникам освітнього процесу доводиться стикатися з постійно зростаючим потоком інформації, вони відчувають значні труднощі, коли їм необхідно проявити
пошукові навички, самостійно критично оцінити отриману інформацію. Виникає потреба формування медіаінформаційної грамотності усіх учасників освітнього процесу.
пошукові навички, самостійно критично оцінити отриману інформацію. Виникає потреба формування медіаінформаційної грамотності усіх учасників освітнього процесу.
Сучасних дітей, підлітків і молодь називають людьми нового покоління - digital native - "цифрові аборигени". Вони не уявляють життя без комп'ютера, інтернету, пошукових систем, мережевих спільнот, блогів, форумів, чатів тощо. У віртуальному світі відсутня цензура, знімаються заборони і обмеження морально-етичного і соціального планів. Тому здобувачі освіти повинні якомога раніше усвідомлювати необхідність оцінки рівня безпеки інформації.
Покоління Z необхідно першочергово навчити розпізнавати корисну інформацію (пізнавальний контент, навчальні ресурси, бази даних, наукові відкриття), нейтральний (розважальний) контент і сформувати вміння уникати негативного впливу медіатехнологій, маніпуляцій, фейків. Якщо людина має досвід щодо певних явищ, це дає їй змогу адекватно оцінювати правдивість зображення в медіа.
Під час уроку з медіаграмотності для здобувачів освіти І-ІІІ курсів, які можуть визначити різницю між реальною подією та її відображенням у медіатексті, пояснювати як медіатексти можуть впливати на аудиторію, уважно та критично читати медіатексти, включаючи різні розважальні й навчальні медіатексти, аналіз окремих компонентів тексту, їх впливу. Класний керівник або майстер в/н може запропонувати здобувачам освіти провести аналіз та інтерпретацію медіатексту з погляду аудиторій, що належать до різних культур, віку, освітніх і соціальних рівнів і т. д., створити медіапродукцію, призначену для специфічної аудиторії, передбачення того, як аудиторія може відреагувати на таку продукцію, а в кінці уроку презентувати цей медіапроєкт. Виходячи із сучасної ситуації педагог може запропонувати здобувачам освіти зробити порівняння й аналіз медіатекстів однакових і різних типів, наприклад, репортажі в різних газетах, на телебаченні, у системі Інтернет.
На сайті https://filter.mkip.gov.ua/ розміщені навчальні матеріали для педагогів, здобувачів освіти, студентів, журналістів. Серед інших на цьому ресурсі є навчальні матеріали з медіаграмотності від IREX, АУП та інших партнерів проєкту. Розділ «Медіаосвіта. Учителям та учням» містить спеціально перекладені та адаптовані уроки з медіаграмотності від Шведського інституту. Навчальний набір Fake not Fact містить готові презентації з прикладами та супровідним текстом та посібник для вчителів і є повністю готовим до використання на уроках у закладах освіти. Матеріали можна переглянути за покликанням https://filter.mkip.gov.ua/uchytelyam-ta-uchnyam/
Академією української преси створено портал «Медіаосвіта і медіаграмотність». Це інтерактивна платформа для спілкування медіапедагогів задля сприяння відкритості та публічності процесів у медіаосвітньому середовищі. На порталі розміщуються новини медіаосвіти, поповнюється електронна бібліотека, календар подій, плани уроків, презентації тощо.
Навчальні
матеріали на онлайн-платформі національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр»
можна завантажити за покликанням: https://filter.mkip.gov.ua/.
У
розділі «Медіаосвіта. Учителям та учням» зібрані презентації з поясненнями,
посібники, вправи, постери та література про:
- способи розпізнавання фейків
- маніпуляції в мережі
- процеси створення новин
А в розділі «Медіаосвіта. Для всіх» можете знайти ігри та квести, щоб провести урок з медіаграмотності і корисно, і весело.
Коментарі
Дописати коментар