Булінг в учнівському середовищі — це проблема, яка має серйозний вплив на розвиток дітей та
їхній психоемоційний стан. Наслідки булінгу можуть бути відчутними протягом
усього життя людини, тому важливо вчасно і правильно реагувати на ситуації, де
є ознаки цькування дітей. Першими, хто може і має реагувати на прояви булінгу,
це адміністративний, педагогічний та технічний персонал закладів освіти. Раніше
МОН розповідало про
алгоритм взаємодії щодо превенції та протидії булінгу в закладах освіти.
Ця інструкція містить
практичні рекомендації для освітян щодо того, як ефективно виявляти, запобігати
та реагувати на випадки булінгу в школах.
Що таке булінг?
Булінг — це агресивна поведінка,
спрямована на приниження, залякування або завдання психологічної чи фізичної
шкоди іншій людині, найчастіше в умовах, коли агресор має перевагу в силі чи
статусі. Метою булінгу є домінування над іншою людиною та спричинення почуття
страху або неповноцінності. Це явище може проявлятися в різних формах, зокрема
через словесні образи, фізичне насильство, соціальну ізоляцію, поширення чуток
та кібербулінг.
Основні характеристики
булінгу:
- повторюваність (систематичність);
- дисбаланс сил (є кривдник і є потерпілий);
- дії або бездіяльність, які шкодять одній зі сторін.
Як реагувати на булінг в
учнівському середовищі?
Найкраще для боротьби з
булінгом використовувати превентивний підхід, а не звичний для
багатьох точковий. Булінг — це проблема всього закладу освіти, а не тільки окремих студентів,
тому поза закладом освіти всі батьки та діти мають бути ознайомлені з інформаційними
матеріалами щодо основних понять про булінг та способи реагування на нього, а
також особливо важливо працювати з дітьми та пояснювати у зрозумілій формі,
чому булінгу не місце в закладі освіти. Працювати зі цькуванням варто ще до того, як
його помітили чи зафіксували перші випадки в колективі.
Головну відповідальність
за превенцію й реагування на булінг має заклад освіти, а батьки — це союзники, щоб
допомогти «достукатися» до дитини та разом допомогти розвʼязати конфліктну
ситуацію.
Педагоги мають відігравати
роль довіреної особи, до якої дитина може звернутися не тільки в разі булінгу
зі сторони однолітків, а й зі сторони дорослих. Вони також мають реагувати на
будь-які підозри чи звернення від дітей, оскільки дуже часто здобувачі освіти бояться
розповісти про справжню серйозність ситуації через страх осуду чи погіршення
ситуації.
Як працювати з новим
інструментом швидкого подання скарги на АІКОМ?
Головним елементом програми є кнопка «Повідомити про булінг», яку МОН запустив минулого місяця. Цей інструмент дає можливість швидко повідомити про булінг анонімно чи відкрито для дітей, а також дає можливості для закладів освіти оперативно реагувати на такі звернення та підтримувати контакт із представниками поліції.
Кожен заклад освіти має обліковий запис на платформі АІКОМ, куди керівник/-ця закладу освіти
має заходити щоденно. Зверніть увагу: поки що кнопка працює лише на АІКОМ
і буде перенесена на АІКОМ 2 після офіційного запуску нової платформи.
▶️ Оберіть на платформі АІКОМ розділ «Заяви
про булінг».
▶️ Перегляньте, чи є там нові заяви.
Якщо є відкрита заява:
ознайомтеся з текстом та відповідно до Порядку реагування на
випадки булінгу потрібно скликати комісію. Використовуйте інформацію,
зазначену дитиною або її батьками / іншими законними представниками, суто в
інтересах дитини. Комісія ухвалює рішення, яких заходів ужити, щоб допомогти
учнівству, а також, якщо потрібно, залучає шкільного психолога та
поліцію.
Якщо є анонімна заява:
ознайомтеся з текстом та дійте відповідно до наявної інформації. Якщо зазначено
клас, у якому трапився булінг, то можна провести урок із психологом для цього
класу та додатково обговорити з вчителями заходи щодо поліпшення атмосфери в
класі. Якщо клас не зазначено, то можна провести антибулінгові заходи для всієї
школи. Світова практика протидії булінгу показує, що саме заходи всередині
школи дають найкращі результати в протидії цькуванню.
▶️ Заповніть розділ «Коментарі» в заяві, щоб
повідомити поліцію про заплановані та реалізовані кроки щодо вирішення конкретної
ситуації.
Зверніть увагу, що через
24 години після створення заяви дитиною чи батьками / іншими представниками, її
автоматично буде відправлено в обласне управління ювенальної поліції, яке
залежно важкості ситуації відреагує згідно з чинним законодавством.
Відповіді на популярні
питання
✔️ Чи може дитина анулювати свою заяву?
Так, дитина може це
зробити, але керівнику/-ці закладу освіти рекомендовано в будь-якому разі
повернутися до заяви та залишити коментар: які заходи було вжито, чи
припинилися ситуації булінгу.
✔️ У якому вигляді залишати коментарі до
заяви?
Коментарі можна залишати
в довільній формі, адже головне, щоб працівники поліції могли бачити, що ви
працюєте зі зверненням дитини.
✔️ Чи потрібно вживати додаткових заходів, окрім
тих, що зазначено в цій інструкції?
Ні, керівники закладів
освіти мають відреагувати на ситуацію згідно з чинним законодавством та
зафіксувати всі свої дії, підтримати дитину та сприяти тому, щоб такі випадки
не повторювалися знову в освітньому середовищі.
✔️ Чи потрібно дублювати в програму усні / письмові
заяви батьків та дітей?
Ні, заяви подані в інших
формах, не потрібно дублювати. Новий інструмент покликаний спростити взаємодію
між закладами освіти та поліцією щодо розвʼязання проблеми булінгу, а також
дати можливість дітям швидко повідомляти, а освітянам швидко реагувати на
випадки булінгу.
✔️ Де можна знайти більше корисних матеріалів
для роботи в напрямі протидії булінгу?
Освітній серіал «Школа
без цькувань» у Дії для освітян та батьків.
Навчально-методичний
посібник з психології «Як
ти? Уроки для школярів (10-14 років)».
Навчально-методичний
посібник «Школа без
цькувань для освітян».
Уроки з психології для
батьків та дітей.
Коментарі
Дописати коментар